Aktuální informace

Ústavu zdravotnických informací a statistiky
České republiky

Praha 6.11.2001

69

Poštovní šetření Zdraví a vstřícnost zdravotnického systému (H&HSR 2000-2001)

Díl VIII.: Podrobnější přehled výsledků hodnocení vstřícnosti

Již dříve byl objasněn obsah jednotlivých atributů vstřícnosti zdravotnického systému, uvedeny nejvíce a nejméně důležitý z nich a popsáno rozdělení zkušenosti respondentů podle jednotlivých atributů v ambulantních a lůžkových zařízeních. V této informaci poskytujeme výsledky za širší okruh otázek, které byly obsaženy v dotaznících VSTŘÍCNOST, a které se jednotlivých atributů vstřícnosti dotýkaly. Pro každý atribut je zobrazena jedna tabulka. V první části tabulky jsou odpovědi za cekovou zkušenost ve zdravotnických a lůžkových zařízeních, ve druhé části pak odpovědi na některé dílčí oblasti související s tímto atributem. Všechny ukazatele byly přepočteny na věkové složení České republiky k 1.1.2001.

Důstojnost

Celková zkušenost s důstojným zacházením byla lépe hodnocena v nemocnicích. Jednání zdravotnického personálu bylo podle respondentů lepší než jednání administrativních pracovníků. Muži uvedli, že zdravotnický personál s nimi jednal s větší úctou, než uvedly ženy.

Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (důstojnost)

Jaká je Vaše celková zkušenost:

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

§     s důstojným zacházením u zdravotnických služeb?

29,4

51,6

16,8

2,2

§     s ohleduplným zacházením v nemocnici?

50,5

38,3

9,3

1,9

Jak často:

vždy

obvykle

někdy

nikdy

§     s Vámi lékaři, sestry nebo ostatní poskytovatelé zdravotní péče jednali s úctou?

55,0

36,9

8,0

0,1

§     s Vámi jednali administrativní pracovníci (sekretářky, sanitáři, pracovnice na příjmu) s úctou?

39,2

43,3

10,7

6,8

§     byly tělesná vyšetření a léčby, provedeny s ohledem na Vaše soukromí?

58,5

30,3

7,7

3,5

Důvěrnost údajů

Zkušenosti se zachováváním důvěrnosti údajů není mezi nemocnicemi a ambulantními zařízeními významná. Většina respondentů se domnívá, že lékaři dodržují mlčenlivost o jejich osobních údajích.

Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (důvěrnost údajů)

Jaká je Vaše celková zkušenost:

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

§     s ochranou Vašich důvěrných údajů ve zdravotnickém zařízení?

50,1

39,7

7,8

2,4

§     s ochranou Vašich důvěrných údajů v nemocnici?

46,9

43,5

8,8

0,7

Jak často:

vždy

obvykle

někdy

nikdy

§     byla jednání s lékařem, sestrou nebo jiným poskytovatelem zdravotní péče činěna soukromě, takže další lidé nemohli vyslechnout to, o čem se mluvilo?

56,8

27,1

11,3

4,8

§     dodržel lékař, sestra nebo jiný poskytovatel zdravotní péče mlčenlivost o Vašich osobních údajích? To znamená, že bez Vašeho souhlasu nemohl být o Vašem zdravotním stavu nikdo informován.*)

63,0

8,8

2,1

0,7

*) 25,4 % respondentů odpovědělo na tuto otázku „Nevím“

Samostatnost při rozhodování

Celková zkušenost se samostatným rozhodováním je lépe hodnocena v nemocnicích. Relativně velká část respondentů uvedla, že nebyli zapojeni do rozhodování o péči nebo si od nich lékaři nevyžádali svolení před zahájením léčby.

Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče  (samostatnost)

Jaká je Vaše celková zkušenost se zapojením:

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

§     do rozhodování o péči nebo léčbě v té míře, v jaké byste chtěl/a?

20,6

42,3

25,8

11,3

§     do rozhodování o péči nebo léčbě v té míře, v jaké byste chtěl/a, během vašeho pobytu v nemocnici?

33,3

43,6

16,0

7,1

Jak často:

vždy

obvykle

někdy

nikdy

§     Vás lékaři, sestry nebo ostatní poskytovatelé zdravotní péče zapojili do rozhodování o péči, léčbě či testech v takové míře,  v jaké byste chtěl/a? *)

32,3

37,5

19,3

10,9

§     si před zahájením léčby nebo testů od Vás lékaři, sestry nebo ostatní poskytovatelé zdravotní péče vyžádali svolení?

35,6

22,5

16,2

25,7

*) Odpovídalo 85 % respondentů, kteří předtím uvedli, že byla přijata nějaká rozhodnutí o léčbě či testech

Komunikace mezi pacientem a poskytovatelem zdravotní péče

Komunikace mezi pacienty a poskytovateli zdravotní péče je lépe hodnocena v nemocnicích. Ženy posuzují komunikaci vesměs hůře než muži.

Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (komunikace)

Jaká je Vaše celková zkušenost:

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

§     s komunikací s poskytovateli zdravotní péče?

27,1

50,6

18,7

3,6

§     s komunikací s poskytovateli zdravotní péče během vašeho pobytu v nemocnici?

42,9

42,2

13,7

1,2

Jak často Vám lékaři, sestry nebo ostatní poskytovatelé zdravotní péče:

vždy

obvykle

někdy

nikdy

§     pečlivě naslouchali?

52,3

36,8

10,1

0,8

§     vysvětlili vše srozumitelně?

48,1

33,7

16,4

1,8

§     nechali čas, abyste měl/a možnost položit otázky týkající se Vašich zdravotních problémů či léčby?

47,2

32,8

16,4

3,6

Rychlá dostupnost zdravotní péče

Celková zkušenost s rychlou dostupností je lépe hodnocena v nemocnicích. 95 % respondentů uvedlo, že se jim dostalo nemocniční péče včas.

Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (rychlá dostupnost)

Jaká je Vaše celková zkušenost s tím:

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

§     jak rychle se Vám ve zdravotnickém zařízení věnovali?

27,1

53,3

17,9

1,7

§     jak rychle se Vám v nemocnici věnovali?

50,0

39,5

9,9

0,6

Když jste potřeboval/a péči dostalo se Vám jí včas, tak jak jste potřeboval/a?

vždy

obvykle

někdy

nikdy

61,6

32,0

6,1

0,3

Když jste byl/a v nemocnici, jak často Vám byla, od lékařů a sester, pozornost věnována tak rychle, jak jste potřeboval/a?

vždy

obvykle

někdy

nikdy

66,5

32,3

1,3

-

Kvalita prostředí a základního vybavení

Celková zkušenost s kvalitou prostředí je opět lépe hodnocena v nemocnicích. Relativně velká část respondentů byla méně spokojena s kvalitou čekáren a hodnotí ji hůře než čistotu ve zdravotnických zařízeních.

Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (prostředí nebo okolí)

Jaká je Vaše celková zkušenost :

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

§     s kvalitou prostředí, například prostorností, umístěním, zařízením, větráním a čistotou, ve zdravot. zařízeních? *)

18,2

51,9

25,3

4,5

§     s kvalitou prostředí, například prostorností, umístěním, zařízením, větráním a čistotou, v lůžkových zařízeních?

33,1

44,4

18,1

4,4

Jak byste hodnotil/a:

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

§     základní úroveň čekáren, například prostornost, umístění, vybavení a větrání? *)

12,8

37,2

35,8

14,0

§     čistotu ve zdravotnických zařízeních? *)

30,1

54,5

13,6

1,8

*) Zbytek respondentů odpovědělo: „Nepoužitelné - návštěva u mě doma“

Přístup k síti sociální podpory

Sociální podpora byla zjišťována pouze v nemocnicích. Respondenti ji hodnotí velmi dobře, což je zřejmě způsobeno i tím, že jí nepřikládají, vzhledem k možná nepříliš vhodnému vyjádření obsahu tohoto atributu, velký význam.

Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (sociální podpora)

Jaká je Vaše celková zkušenost s možností být v kontaktu s rodinou, přáteli a udržovat sociální a/nebo náboženské zvyky, během Vašeho pobytu v nemocnici?

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

64,2

31,8

4,0

-

Jak velký problém, jestli nějaký, byl, během Vašeho pobytu v nemocnici:

žádný

mírný

průměrný

vážný

§     aby nemocnice umožnila Vaší rodině a přátelům postarat se o Vaše osobní potřeby (např. nošení oblíbeného jídla, hygienických potřeb, atd.)?

88,5

7,7

2,6

1,3

§     aby Vám nemocnice umožnila vykonávat náboženské a tradiční úkony, pokud jste chtěl/a?

98,4

-

0,8

0,8

Možnost svobodné volby poskytovatele zdravotnických služeb

Rozdíl zkušeností se svobodnou volbou není mezi nemocnicemi a ambulantními zařízeními významná.

Zkušenost s poskytovateli zdravotní péče (svobodná volba)

Jaká je Vaše celková zkušenost s možností:

velmi
dobrá

dobrá

průměrná

špatná

§     vybrat si poskytovatele zdravotní péče nebo službu podle vlastní volby?

32,1

45,5

14,9

7,6

§     pobývat v lůžkovém zařízení podle vlastní volby?

39,6

40,3

14,8

5,4

Jak velký problém, jestli nějaký, byl:

žádný

mírný

průměrný

vážný

§     vybrat si, mezi dostupnými poskytovateli zdravotní péče, tj. mezi lékaři, sestrami a dalšími, takové, se kterými byste byl/a spokojený/a?

68,0

14,1

12,8

5,1

§     využít jiného zdravotnického zařízení, než toho, které obvykle navštěvujete? *)

51,0

9,2

4,8

4,0

*) 31,0 % respondentů odpovědělo na tuto otázku „Nepoužitelné (nezkoušel/a jsem)“

Závěr

Tato aktuální informace měla pouze podat podrobnější přehled výsledků týkajících se jednotlivých atributů vstřícnosti zdravotnického systému. Na závěr uvádíme stručné shrnutí výsledků. Zajímavým výsledkem je, že respondenti hodnotili zkušenost s poskytovateli u většiny atributů lépe v nemocnicích. To může být způsobeno buď opravdu lepším vztahem k pacientům v nemocnicích nebo jen odlišným vnímáním vstřícnosti mezi těmito zařízeními. Nejlépe respondenti hodnotili ve zdravotnických zařízeních důvěrnost údajů, nejhůře samostatnost při rozhodování. Je třeba znovu upozornit, že hodnocení odpovědí u důvěrnosti údajů, svobodné volby a samostatnosti při rozhodování je ztíženo tím, že někteří respondenti nemají s těmito oblastmi větší zkušenost.

Vypracoval: Ing. Jakub Hrkal